Tunnelipora on Suomessa melko uusi juttu
- 09 Aug, 2022
Oletko koskaan miettinyt, miten tunnelit oikein rakennetaan? Nehän ovat niin syvälläkin maan tai kallion sisällä. Tunnelien rakentaminen vaatii erikoisosaamista ja erityisiä työkaluja. Tunnelilouhinta on kaikista louhintatekniikoista vaativin ja se toteutetaan yleensä poraamalla tai räjäyttämällä. Poraamista varten on kehitelty oma erityinen työkalu, tunnelipora. Tunneliporia löytyy paljon erilaisia ja niiden porattujen pyöreiden tunnelireikien koko voi vaihdella halkaisijaltaan 1 - 17,6 metrin välillä.
Tunnelipora eli “myyrä”
Tunneliporan ehdoton etu on se, että se tuottaa tunneliin valmiin sileän seinän, mikä voi huomattavasti vähentää kustannuksia jälkeenpäin. Sillä tunnelit valmistuvat myös nopeammin. Poran toiminta perustuu siihen, että porapään terät pureutuvat ja murentavat kiviainesta, joka kerääntyy terän takana olevaan säiliöön. Sieltä kivimurska kuljetetaan erilaisten kourujen ja hihnojen avulla koneen taakse ja sieltä raiteita pitkin ulos tunnelista. Vastakkaiseen suuntaan tuodaan erilaisia betonielementtejä tukemaan poratun tunnelin seiniä.
On myös pienempiä tunneliporia, joilla voi tehdä pienempiä reikiä ihan tavallisissa kotitalouksissa ja niiden ympäristöissä, isoa tunnelia niillä ei kuitenkaan pysty rakentamaan. Yksi tämmöinen esimerkki on Milwaukee tunnelipora. Pienempiä tunneliporia on saatavilla yksi- ja kaksiosaisina ja niitä on saatavilla myös eri kokoisia. Ne soveltuvat betonille ja muille muuratuille pinnoille.
TBM
Ulkomailla tunnelipora, eli tunnel boring machine, lyhyemmin TBM, on ollut suosiossa pitkään, sillä siellä on ollut suurempaa tarvetta rakentaa pitkiä tunneleita. Suomi ei ole niinkään kovin kallioinen tai tunneleista tunnettu maa. Suomeen TBM kone on rantautunut aika lailla vasta vuoden 2008 ympärillä.