Musiikin digitaalinen jakelu käytännössä

  • 20 Jun, 2024

Musiikin digitaalinen jakelu sopii artistille

Musiikki on siirtynyt yhä enemmän erilaisiin digitaalisiin kanaviin ja meille aktiivisille kuuntelijoille tuttuja kanavia ovat muun muassa Spotify, Deezer ja Apple Music. Musiikkia sen sijaan myyvät esimerkiksi Amazon ja iTunes. Jos katsotaan tarkemmin, millaisista markkinoista on kysymys ja miten musiikin digitaalinen jakelu käytännössä tapahtuu, niin siitä aukeaa täysin omanlaisensa maailma. 

Mitä on musiikin digitaalinen jakelu?

Jos olet tehnyt omaa musiikkia ja haluat jakaa sen muiden kuunneltavaksi, sopii siihen erinomaisesti musiikin digitaalinen jakelu. Jakelua varten on perustettu yhtiöitä, joita kutsutaan aggregaattipalveluiksi. Se on yksinkertaisin tapa saada musiikkia jakoon. Näissä tilanteissa sinun ei tarvitse tehdä levytys- tai edes jakelusopimusta.

Jos katsotaan nopeasti, miten digitaalinen jakelu vaikuttaa kuulijaan, niin myös hänen on helpompi kuunnella yksittäisiä biisejä sekä monipuolisesti erilaista musiikkia eikä kaikkea tarvitse ostaa, sillä suoratoistopalveluista pystyy kuukausihinnalla kuuntelemaan musiikkia mielensä mukaan.

Todellinen musiikin suurkuluttaja on Emilia, joka tunnetaan paremmin siitä, että hän on kirjoittanut oppaan nimeltä Rulettiopas. Hän on sisällöntuottaja, joten hän kirjoittaa paljon ja keskittyy luurit korvilla, koska musiikki vie mukavasti kaiken häiritsevän taustahälyn. Hän on tyytyväinen siihen, että olla luurit korvilla jatkuvasti.

Miten digitaalisen musiikin jakelu tapahtuu?

Muusikoiden joukossa melkoista närää on herättänyt se, että esimerkiksi Spotify maksaa artistille varsin huonosti. Mutta jos ajatellaan tarkemmin, niin miten digitaalisen musiikin jakelu tapahtuu järkevästi, jos jakelukanavia ei ole tai miten omakustanneartisti saa omia biisejään esille, jos tämän tyyppistä mahdollisuutta ei ole.

Se ei ainakaan edistä yhtään artistin uraa, jos musiikkia ei saa palveluun tarjolle. Jos tekee kanavista sopivan valinnan, on biisi tarjolla joko suoratoistopalvelussa tai musiikkia myyvässä kaupassa maailmanlaajuisesti. Sehän taas ei ole lainkaan huono asia. Biisistä voi innostua kuuntelija toisella puolella maailmaa.

Myös Emilia on samoilla linjoilla. Kun hän kirjoittaa, musiikki on taustalla eikä hän juurikaan kiinnitä siihen mitään huomioita. Illalla, kun päivä on päättynyt, hän kaivaa mielimusiikkia esiin ja saattaa jammailla keskenään ruokaa tehdessä. Silloin musiikilla on täysin eri merkitys.

Jakelun periaate

Musiikkia jaetaan aggregaattipalvelun kautta. Niitä on useampia ja niiden hinnoittelu sekä toimintatavat vaihtelevat huomattavasti. Toiset toimivat kertamaksulla ja toisilla on käytäntönä vuosittaiset maksut tai käyttäjätunnuksittain perittävät maksut.

Palvelujen vertailu kannattaa, sillä artistin kannattaa valita itselleen paras mahdollinen ratkaisu omien tarpeiden kannalta. Myös sillä on merkitystä, onko tarkoitus julkaista vain yksi tai kaksi kappaletta vai kokonainen albumi.

Joskus voi myös olla vaarana sokaistua erilaisista lupauksista. Mielenkiintoisia ovat ne, joissa luvataan toimittaa musiikkia vaikkapa 100 musiikkikauppaan. Totuus on kuitenkin se, että esimerkiksi iTunes kattaa yhdessä Spotifyn kanssa valtaosan maailmanlaajuisista markkinoista. Tarkka harkinta on siis tarpeen.

Musiikin digitaalinen jakelu ja hinnoittelu

Mielenkiintoisin aihe on jakelun hinnoittelu. Musiikin digitaalinen jakelu ei ole ilmaista, vaan siitä joutuu aina maksamaan jollakin tavalla. Usein myös jakelun päälle tulee lisämaksuja ja yksi niistä on UPC -koodista tuleva hinta. Kyseinen koodi on pakollinen jokaiselle julkaisulle. 

Lisämaksua voi myös tulla tilastoista tai analytiikkatyökaluista. Jokainen tietenkin haluaa seurata sitä, paljonko kappaletta tai albumia joko ostetaan tai kuunnellaan. Hyvänä neuvona voidaankin sanoa, että aina kannattaa suosia palveluntuottajaa, jolla hinnoittelu on läpinäkyvää.

Palveluntarjoaja ottaa myös oman provisionsa, joka on tyypillisimmillään 25-40 % tuotteen myyntihinnasta ja aggregaattipalvelu puolestaan maksimissaan 30 %. Joten artistille jää yllättävän vähän. Lisäksi joissakin palveluissa on kynnysarvo maksettaviin tilityksiin.

Miltä palvelu Emiliasta tuntuu?

Ensimmäisenä Emilia toteaa, että pelkästä ajatuksesta pää meni pyörälle kuin rulettipyörä konsanaan. Musiikkitarvikkeet on helppo ostaa, vaikka suoraviivaisesti netistä, mutta musiikista itsestään ei artistille jää juuri mitään.

Hän vertaa tilannetta nettikasinoilla, jossa voitoille on määrätty useimmissa tapauksissa kierrätysvaatimus. Voitot on kierrätettävä tietyn määrän mukaan ennen kuin ne on mahdollista kotiuttaa. Monella pelaajalla into lopahtaa kierrätykseen ja samaa tapahtuu ehkä myös artistille.

Samalla hän miettii, kuinka paljon äänitteitä myydään enää kivijalkakaupoissa. Yhä useampi kuuntelee musiikkinsa suoraan älylaitteesta, joka on tietysti aina mukana. Emilia nostaa hattua niille, jotka tekevät musiikkia ja laittavat sitä tarjolle. Sympatiat ovat heidän puolellaan.